Tuesday 5 July 2011

1.2 - Gerakan Membulat

1.2     Gerakan membulat (memusat).

Pertimbangkan rajah di bawah:



Katakan satu jasad berjisim M kg bergerak dengan halaju v ms-1 melalui satu bulatan berjejari r m, dari titik A ke titik B, maka;

           
Jasad tersebut mempunyai satu pecutan memusat ( f ms-2 ) yang menuju ke pusat bulatan (O) tersebut, maka;

Disebabkan pecutan memusat ( f ), satu daya jejarian ( radial force ) wujud untuk memaksa jasad tersebut bergerak dalam bulatan tersebut.

 Jika jasad itu disambungkan kepada satu aci melalui satu peyambung, satu daya jejarian ( radial force ) atau daya memusat ( centripetal force ) akan bertindak pada jasad dan menuju ke pusat putaran.

Daya memusat ini akan menghasilkan satu daya tindakbalas pada aci yang di namakan daya empar ( centrifugal force ) yang bertindak keluar dari pusat bulatan.


Prinsip D’Alembert:

Menyatakan daya-daya luar ( daya graviti, daya geseran, daya pemecutan ) yang bertindak pada suatu jasad adalah dalam keseimbangan dengan paduan daya-daya inersia dan juga terhadap tork luar atau tork inersia.  Dengan menggunakan prinsip ini, suatu soalan dinamik boleh ditukarkan suatu soalan statik yang setara dengan menambahkan daya inersia yang sesuai kepada soalan dinamik itu.

Daya inersia:

Ialah daya yang magnitiudnya sama dengan daya pemecutan tetapi arahnya menentang arah pecutan.  Daya inersia sentiasa menentang sebarang penukaran gerakan.


Daya (F):
Satu keadaan yang mengakibatkan pergerakan suatu jasad yang berkeadaan diam atau dalam pergerakan seragam.  Unitnya Newton (N).

Jisim (m):
Kuantiti jirim yang dikandungi oleh suatu jasad.  Unitnya kg.

Berat (W):
Ukuran tarikan graviti ke atas jisim suatu jasad.  Unitnya kgm-2 atau Newton (N).

No comments:

Post a Comment